Dromen


Dromen werken niet, tenzij je ze uitvoert.
Is dat een juiste vertaling van onze lijfspreuk ‘Dreams don’t work unless you do?’ In ieder geval bedoelen we ermee te zeggen dat het niet zoveel zin heeft om te blijven dromen, maar dat je stappen moet durven nemen om je dromen uit te laten komen. Maar ja … dromen blijft leuk, juist als je inmiddels al stappen hebt genomen (zoals boot verkopen, nieuwe boot kopen, huis te koop zetten, vertrekdatum in de agenda). Zo droom ik af en toe weg op de wereldkaart en bekijk mogelijke routes. Ik bestudeer wind- en stroomkaarten, bijvoorbeeld via earth.nullschool.net. Gaan we 1 jaar, dan blijven we ‘beperkt’ tot een klassiek rondje Atlantic. Krijgen we de mogelijkheid 2 jaar weg te gaan, dan ziet alles er ineens anders uit. In dat laatste geval zouden we graag zoveel mogelijk willen zien van Zuid- en Midden-Amerika. Noord-Amerika trekt ook, maar daarvan hebben we in het verleden al veel gezien tijdens diverse reizen naar de USA en Canada. Het zijn, tot nu toe, onze favoriete vakantielanden en natuurlijk ook wel aantrekkelijk om eens te bekijken vanaf het water, i.p.v. destijds vanuit een SUV met Airco en verblijf in mo- en hotelletjes.

De droom route
Maar, in ieder geval Zuid- en Midden Amerika. Rondje Zuid-Amerika zou gaaf zijn, maar de kou en de onstuimige zee rond Kaap Hoorn trekken ons niet. We willen juist 2 jaar zomer. Brazilië en Suriname moeten schitterend zijn. Het Amazone gebied ontdekken. Vanaf de Kaap Verden de Oceaan én Evenaar oversteken inclusief de beruchte doldrums en squalls (windstilten en heftige buien) voor een aankomst in bijvoorbeeld Natal, Brazilië. Maar is zo’n oversteek wel te doen voor ons en voor onze meiden? Kunnen we niet beter met de flow mee gaan naar de Carieb. Maar als we dan eenmaal daar zitten, komen we dan nog wel zuidelijker richting Brazilië, of kan dat niet i.v.m. de stroming en heersende winden. Waar haal ik al die informatie vandaan? Zoveel om te lezen. Ik verslind blogs van zeilers die het al eens hebben gedaan. Maar iedereen doet het anders en wij moeten ons eigen plan gaan trekken. En waar moeten we verblijven tijdens het orkaanseizoen? Wat zijn veilige plekken? Zuid-Amerika, Noord-Amerika? of zijn er in de Carieb ook nog veilige plekken waar de kinderen bijvoorbeeld een tijdje naar school zouden kunnen gaan en waar ik ook les zou kunnen geven op een middelbare school? Dan verdienen we weer wat geld en kunnen we nog wat langer weg blijven. Dus, het internet op en kijken of er scholen zijn op de Nederlandse Antillen waar ik les zou kunnen geven. Dit kost tijd, heel veel tijd.

De droom voorbereiding: geen details
Ik denk weer even terug aan het boek dat ik laatst las van wereldreiziger en ondernemer Oscar Bulthuis ‘Ondernemen is net reizen’ waarin hij de voorbereiding van een reis of onderneming uitgebreid beschrijft: verzand niet in details! of iets van die strekking. Daarvoor heb je al gaande de reis voldoende tijd. Tijdens al die weken die je op de boot doorbrengt onderweg naar de Canarische Eilanden, of als je ligt te wachten voor de oversteek op de Kaap Verden, of 3 weken op de oceaan! Zeeën van tijd, als je eenmaal weg bent… Dus nu beter focussen op: hoe komen we weg, hoe komen we zo snel mogelijk aan genoeg geld? Het antwoord? Hard werken, aan de slag dus. Weg van internet, reisverhalen, stroomkaarten, etc.. Hup, aan de bak en geld verdienen. Ik start met een nieuwe baan bij Hogeschool Windesheim dit jaar. Het nieuwe studiejaar staat voor de deur, de voorbereidingen voor de eerste colleges moeten gedaan worden. Daar ga ik me eerst eens op focussen. De komende wintermaanden plannen we 1 vaste avond in de week, waarin Rob en ik samen plannen maken, prioriteiten stellen, budgetten aanpassen, etc.. Samen werken naar hetzelfde doel. Maar af en toe, heel af en toe… droom ik toch heel even weg en volg ik een aantal vertrekkers tijdens hun droomreis (zie links hieronder) en maak ik stiekem lijstjes van plekken waar ik naartoe wil en kan ik niet wachten tot het zover is. Keep on dreaming!
liefs, Conny

Vertrekkers die ik volg: 
thegoodshipmagnum.blogspot.nl  - een Engels echtpaar dat langere tijd weg is, met dezelfde boot als wij, ook een Centurion 36. 
windoversea.blogspot.com – een jong stel die in 2014 vertrekken richting Nieuw-Zeeland met beperkt budget. 
sypinta.wordpress.com – stoer verhaal van een jong stel met een peuter en de 2e op komst die 3 jaar op reis zijn rondom Noord- en Zuid-Amerika.

Reacties