Voorbereiding - kennis vergaren

We lezen bij veel vertrekkers enthousiaste verhalen over de workshops en lezingen van de Vereniging van Toerzeilers. We willen natuurlijk goed voorbereid en geïnformeerd op reis. Dus besloten we om voor een paar tientjes lid te worden en we hebben ons nu al voor 3 workshops ingeschreven.
Het weer en het voorspellen daarvan gaat een grote rol spelen tijdens onze reis en is ook de belangrijkste veroorzaker van problemen midden op zee. En problemen willen we zien te voorkomen. We willen op tijd zeil terug nemen en echt grote stormen willen we omzeilen. Daarom gaan we samen de cursus Meteo volgen in maart.
Rob gaat zich binnenkort verdiepen in het elektra aan boord, een cursus speciaal voor lange afstandszeilers over ... zzzzaaaai. Ik ben blij dat Rob dit oppakt, want daar heb ik absoluut geen kaas van gegeten en vrees dat dat nooit gaat komen. De rolverdeling aan boord is bij ons redelijk klassiek: mijn domein is o.a. de kombuis. En dat vind ik heerlijk.
Maar om te voorkomen dat de rolverdeling wel erg klassiek wordt, ga ik een cursus volgen die eigenlijk niet zo belangrijk is voor de wereldreis, maar meer voor de weekendjes weg in Nederland: Manoeuvreren kan je leren!  Je kent ze wel, die vrouwen die in het buitenland liever niet autorijden of die de snelweg niet op durven. Zo gaat het bij ons op de boot. Ik stuur alleen op open water. Daar stuur ik zeker de helft, maar zodra we de haven of een sluis binnen varen geef ik het roer over aan Rob en ga ik het zware werk verrichten: stootwillen ophangen, op de wal springen om de landvasten vast te maken, boot afhouden, etc. Dit zie je overigens op veel boten gebeuren, maar ik wil dat toch anders. Ik wil ook wel eens relaxed achter het roer staan. Alhoewel... ik vermoed dat het de eerste paar keer aardig wat zweetdruppels zal opleveren als ik de boot de box in moet varen. De titel van de cursus is in ieder geval hoopvol: Manoeuvreren kan je leren! met de nadruk op kan. Het wordt gegeven door een vrouw, dus dat zal wel goed komen.
We houden je op de hoogte van onze vorderingen op het gebied van het weer, elektra en manoeuvreren.

Maar ook op andere gebieden wordt de kennis bijgespijkerd. Om onderweg de tijd te doden en op verlaten stranden bij het kampvuur muziek te kunnen maken, is Rob op gitaarles gegaan en Valerie op drumles. Anyway, wij gaan straks swingend de wereld rond!
Ter inspiratie:
https://www.youtube.com/watch?v=tLrXBHdMQos
https://www.youtube.com/watch?v=9xBOA9gTpvw

Reacties