Pinksterstorm en zorgen over de vertrekdatum

We hebben nog maar net een halleluja blog geplaatst over de heerlijke zeiltochten rondom Hemelvaart, maar hoe anders was het tijdens het Pinksterweekend. Het scheelde niet veel, of we hadden ons zojuist gemonteerde reddingsvlot direct kunnen uittesten...

Vrijdagavond gingen we al naar Lelystad, daar moesten we nog wat klusjes doen. Het oude reddingsvlot werd afgehaald door Ben die daarmee het Marker- en IJsselmeer (on)veilig gaat maken en wij gingen het nieuwe 6-persoons reddingsvlot monteren. Natuurlijk zat deze klus, net als vele andere klussen, ietwat tegen. Want toen hij aan de hekstoel aan bakboordzijde hing (voor de niet-zeilers, dat is het hekje achteraan de boot en in dit geval aan de linkerkant) toen bleek dat we hem toch beter aan stuurboord (de rechterkant) hadden kunnen hangen. Maar daar hingen al de joon (reddingsmiddel) en de houder voor de buitenboordmotor. Die moesten er dus af en aan de bakboordzijde weer op. Dat alles ging vrijdagavond niet meer lukken, bovendien waren de moertjes van de houder van het reddingsvlot na 1 keer in- en uitdraaien niet meer zelf borgend en vlogen de moertjes zonder goede ringetjes door de sleuven van de houder heen, dat leek ons niet zo veilig voor ons reddingsvlot. Tijd dus voor een aflevering Blacksails en daarna naar bed. Zaterdagochtend naar de Praxis in Lelystad voor wat nieuwe onderdelen om alles goed aan de hekstoel te monteren.. Uiteindelijk gingen we pas half 3 op pad met als bestemming Volendam, daar wilden we zondag rustig klussen terwijl de meisjes op de steiger spelen. De wind was NW, windkracht 6, soms eind 6 volgens de Centrale Meldpost IJsselmeer op kanaal 1, Met 2 riffen in het grootzeil en een gezonde spanning gingen we het Markermeer op voor een lekkere aan de windse koers.

Toen we eenmaal op koers lagen, grootzeil gehesen en high-aspect (fok) erbij, dat moest kunnen met windkracht 6, stond Conny achter het roer. Het ging er ruig aan toe, maar wij en de boot kunnen heel wat aan (vinden we zelf). Het werd steeds ruiger en Conny kreeg twijfels. "Wat is er?", vroeg Rob. "Ik weet het niet zo goed, misschien is het nog ff wennen, eerste heftige tocht van het seizoen.", zei ze. "Nee", zei Rob, zeg me wat je denkt en voelt." Ze wist het niet en gaf het roer aan Rob, "hier, voel jij maar, ik krijg hem niet lekker op koers". De koers was moeilijk te houden en we gingen flink schuin, het water liep in de gangboorden. Voor ons het teken om de high-aspect fok in te halen, maar, dat ging zo makkelijk niet in deze wind. De sportschool hoeven we even niet meer te bezoeken. Het kostte ons flink wat moeite de fok in te halen, maar toen dat eenmaal was gelukt en we een ruimere koers gingen varen, ging het weer wat beter. We besloten terug te varen naar Lelystad. Het was inmiddels al 4 uur en de wind trok alleen maar aan, dus lekker terug naar Lelystad. Niet naar onze eigen haven, maar naar Bataviahaven, zodat we toch nog het gevoel hadden er even uit te zijn ;-).

Dit tochtje heeft ons wel weer wat geleerd. Niet blindelings vertrouwen op de weerberichten van de Centrale Meldpost. Wat een flauwekul, hoezo voorspelling 5-6 bft? Want eenmaal terug in de haven bleken de voorspellingen 5-6, maar de actuele wind was 7 af en toe 8 bft! Ja, dat is dus wat we voelden, daarom bleef de boot niet lekker op koers aan de wind. Voortaan dus beter naar de actuele wind kijken en het marifoon weerbericht met een korreltje zout nemen, ons nog eens goed verdiepen in het boek 'Zwaar weer zeilen'... en zo snel mogelijk onze windmeter aansluiten!

Zondag hebben we heerlijk een dagje gerelaxt én geklust! De windmeter doet het weer en we zagen zondag al meer dan 30 knopen (7 bft) wind op de meter. En we hebben allerlei kleinere klusjes binnen gedaan, want buiten bleef de wind maar loeien daar waren we even klaar mee.

Helaas geen foto's van dit avontuur, daarvoor waren we te druk!

Kunst in Bataviahaven

Zorgen
Ondertussen beginnen we ons toch wat zorgen te maken over het wel of niet vertrekken in 2017, mogelijk de eerste verschijnselen van vertrekkers-stress. Voorwaarde voor vertrek is de verkoop van ons huis (uiterste verkoopdatum is maart 2017, anders moeten we een jaar opschuiven i.v.m. aanpassingen aan de boot die we alleen uitvoeren als we zeker weten dat we vertrekken). Ons huis staat nu meer dan een jaar te koop en aan het huis kan het niet liggen. We hebben het zelf geprobeerd te verkopen via een online makelaar, misschien is dat in onze prijscategorie toch niet zo'n goed plan. Meerdere mensen wezen ons daar op. Dus ook al hadden we 2e Pinksterdag nog een enthousiaste kijker, toch gaat ons huis volgende week bij een gewone makelaar in de verkoop. Hopelijk gaat dat wat opleveren. Want wat lijkt het ons heerlijk om nog voor de zomer ons huis te verkopen, dan hebben we zekerheid dat we kunnen vertrekken. We proberen ons niet teveel zorgen te maken, proberen ook te vertrouwen op wat God's plan met ons is, maar we willen zo graag dat we zelf toch ook actief blijven; alleen bidden lijkt niet genoeg ;-)

Agape weer veilig afgemeerd in Bataviahaven