Update dag 13 t/m 16

Donderdag is een beetje een spannende dag. Vandaag krijgen we meer wind en golven en wellicht (onweers) buien. We zijn uitgeweken naar her zuiden om te harde wind te voorkomen. We hopen dat we ver genoeg zuid zijn gegaan. Ook horen we dat er zich een storm ontwikkeld die net op of na het moment van aankomst op de Azoren (eind mei, begin juni) ons kan gaan lastig vallen. Het weer is veranderlijk en depressies verplaatsen zich zonder logica over de weerkaarten, dus er kan nog van alles veranderen, maar toch voelen we ons wat gespannen. Gelukkig valt de storm donderdag mee, wel lekker veel wind zodat we voortgang maken. Alleen zijn de golven flink klotserig wat het leven aan boord erg oncomfortabel maakt. Vrijdag neemt de wind pas in de avond af en de golven ook. Van onze weerman op de kant horen we dat de storm eind eind mei/begin juni zich toch anders lijkt te ontwikkelen zodat wij er geen last van krijgen. Pfff dat scheelt weer een hoop kopzorgen. Door de wind hadden we vrijdag een mooie high score (om in de iPad game termen van de meiden te spreken) in onze dagafstand: 146 mijl in 23 uur. Geen 24 uur, want de klok ging een uur vooruit. We moeten tijdens deze tocht naar de Azoren 4 keer de klok een uur vooruit zetten.
Vrijdag op zaterdag is het nog even spannend, want er zit onweer achter ons en we kunnen in het donker lastig inschatten of het onze kant op komt. Uit voorzorg reven we het voorzeil en zetten we wat belangrijke electronica in de oven. Fabeltje of niet dat de oven werkt als een soort kooi van .Faraday, we doen het toch maar. Gelukkig blijft het onweer op afstand (we tellen hooguit 30 seconden van flits tot donder), maar spannend is dit wel zo alleen midden op de oceaan met als enige bliksemvanger onze mast...
Zaterdag is de wind heel rustig, we hebben wel een knoop stroom mee, dus hobbelen we met 5 à 6 knopen vooruit rechtstreeks richting Horta op het eiland Faial. Een dagje om even lekker bij te komen van het gehobbel, we maken worstenbroodjes uit de oven en nemen weer eens een douche in de kuip. Gelukkig blijft de temperatuur mild, we schatten in dat het nog zeker 25 graden is en de zon is er ook weer bij. Een heerlijke dag dus, maar we genieten er wel iets minder van. We zitten in een sleur van slapen, eten, lezen, koken, afwassen en we willen er eigenlijk wel zijn, dus dagdromen we weer over wat er gaan doen (en vooral eten) na aankomst. Ook kijken we uit naar het bezoek van Rob zijn ouders vanaf 7 juni op de Azoren. Het einde is in zicht, we verwachten uiterlijk 31 mei aan te komen, nog 4 dagen dus. De bubbels liggen al koud! We horen dat de eerste mogelijke orkaan een naam heeft, Alberto, dus we zijn blij dat we op tijd weg zijn uit de Carieb.

Via de SSB radio hebben we elke dag 's ochtends om 10 uur en 's avonds om 20 uur contact met de Dingo en de Bojangles. Ook daarin zit een bepaalde sleur, elke dag praatje over weer en koersen en wat we doen aan boord, hoe het met iedereen gaat. Met de Bojangles hebben we iets vaker contact over koersen, wind en zeilvoering, omdat ze nog redelijk in de buurt zitten en dat zoveel mogelijk willen blijven. Sleur of niet, we kunnen ons de tocht niet voorstellen zonder deze contactmomenten met anderen, op deze manier kun je toch elke dag je verhaal even kwijt. Net als met dit blog, we delen graag wat we meemaken. Ook al beseffen we ons dat niet de hele tijd, af en toe dringt het tot ons door dat dit toch wel een bijzondere tocht is, zeker ook voor onze meiden die het inmiddels de normaalste zaak van de wereld vinden dat we hier zo midden op de oceaan dobberen. Gelukkig ook maar, want als het echt tot je doordringt is het toch best heel spannend, ik had het daar van de week met Rob ook over en hij gaf aan toch regelmatig gespannen te zijn, zich bewust van de gevaren en risico's van deze tocht. 'Zolang alles aan boord maar heel blijft', gaf hij aan, 'dan gaat alles goed'. Daarover maakt hij zich zorgen, zeker met de verantwoordelijkheid van onze 2 kleine schatten aan boord die het zo goed doen; die willen we veilig en zonder kleerscheuren aan de overkant brengen en dat gaat ons lukken!