Agape
Nadat we in januari 2014 de knoop doorhakten en besloten om in 2017 te vertrekken voor een groot rondje Atlantic, werd het tijd onze boot te verkopen. De Morgenster (een Compromis 888 type Aloa 31) heeft ons prachtige zeilreizen opgeleverd, maar was in onze ogen ongeschikt voor een oceaanoversteek. Eind april 2014 zetten we de Morgenster te koop en ze werd binnen een week verkocht. Toen hadden we onze handen vrij om op zoek te gaan naar een geschikt zeiljacht voor onze plannen.
Na de verkoop van onze Morgenster hebben wij iedere avond internet afgestruind op zoek naar een geschikte boot voor onze plannen. Elk weekend hebben 3-4 boten bezocht door het hele land en deze binnenstebuiten gekeerd om te zien of ze geschikt waren voor ons.
Uiteindelijk hebben we op 4 juli 2014 een 'nieuwe' boot gekocht bij Kappers Jachtmakelaardij in Willemstad, een erg professionele en prettige (Wauquiez) jachtmakelaar. Het is een Wauquiez Centurion 36 uit 1988 geworden. Een robuust en voor ons ruim genoeg schip. We noemen haar Agape (http://nl.wikipedia.org/wiki/Agape). Lees hier de blog met uitleg over de naam.
In onze zoektocht hebben we ons laten ondersteunen door wereldzeiler, jachtexpert en schrijver Olav Cox. Dat is ons zeer goed bevallen. Zijn expertise was zeer welkom en ook heeft hij ons regelmatig onze 'roze bril' laten afzetten waardoor we nu een boot hebben gevonden die echt bij ons en ons doel past.
De komende tijd gaan we gebruiken om aan de boot te wennen en een lijst op te stellen met aanpassingen en verbeteringen. De basis is in ieder geval ruimschoots aanwezig.
Motor
Interieur
Navigatie en communicatie
Elektra
Uitrusting
Na de verkoop van onze Morgenster hebben wij iedere avond internet afgestruind op zoek naar een geschikte boot voor onze plannen. Elk weekend hebben 3-4 boten bezocht door het hele land en deze binnenstebuiten gekeerd om te zien of ze geschikt waren voor ons.
Uiteindelijk hebben we op 4 juli 2014 een 'nieuwe' boot gekocht bij Kappers Jachtmakelaardij in Willemstad, een erg professionele en prettige (Wauquiez) jachtmakelaar. Het is een Wauquiez Centurion 36 uit 1988 geworden. Een robuust en voor ons ruim genoeg schip. We noemen haar Agape (http://nl.wikipedia.org/wiki/Agape). Lees hier de blog met uitleg over de naam.
In onze zoektocht hebben we ons laten ondersteunen door wereldzeiler, jachtexpert en schrijver Olav Cox. Dat is ons zeer goed bevallen. Zijn expertise was zeer welkom en ook heeft hij ons regelmatig onze 'roze bril' laten afzetten waardoor we nu een boot hebben gevonden die echt bij ons en ons doel past.
De komende tijd gaan we gebruiken om aan de boot te wennen en een lijst op te stellen met aanpassingen en verbeteringen. De basis is in ieder geval ruimschoots aanwezig.
Van de Wauquiez Centurion 36 zijn in de periode van 1987-1994 36 exemplaren gebouwd. Onze boot is bouwnummer 8 en is in 1988 te water gelaten. Wij zijn de derde eigenaren. Via Gibraltar en België ligt de boot nu dus in Nederland.
Specificaties
- Merk: Wauquiez
- Type: Centurion 36
- Ontwerp: E. Dubois
- Bouwjaar: 1988
- Bouwnummer: 8
- Lengte: 10,89 m
- Breedte: 3,76 m
- Diepgang: 1,50 m
- Waterverplaatsing: 7.300 kg
- Balast: 2.450 kg
- Doorvaarthoogte: ca. 17 m
Motor
- Volvo Penta 2003 (28 pk)
- Dieseltanks: 1x 100 liter, 1x 70 liter
- Schroefas
- 3-blads klapschroef (2011)
- Kruissnelheid 5,5 knopen
- Verbruik circa 1,5-2 liter per uur
Tuigage
- Sloep getuigd (alle verstaging en vallen vervangen in 2016)
- Wegneembare kotterstag (2016)
- Dyneema bakstagen (2016)
- Genua reefsysteem Profurl P40
- Lieren Lewmar: 1x 40ST, 1x 30ST, 2x 46ST, 2x 30ST, 2x 40ST
- Spiboom
- Grootzeil met 3 reven (2012)
- High aspect fok 34 m2 (2003)
- Genua I (1988)
- Genua II (1992)
- Stormfok 6,4 m2 (1988)
- Spinnaker 114 m2 (1995)
Veiligheid
- Zeereling (2016)
- Gasbun voor twee gasflessen van 6 kg
- 3 brandblussers
- 6 persoons Sea-Safe ISO 9650-1 reddingsvlot met >24 uur uitrusting (gekeurd in 2012)
- Ploegschaar anker 15 kg
- 30 m ankerketting + 30 m lijn
- Fortress anker (2009)
- Handmarifoon Standard Horizon
- Hand GPS
- Watcheye AIS B Transponder (2015)
- Extra marifoon antenne op hekmast
- Verrekijker
Interieur
- Massief teak interieur
- 3-pits kooktoestel met oven
- Koelkast (185 liter)
- Webasto dieselkachel
- Binnen verlichting alles LED, rode LED voor navigatiehoek
- Slaapplaatsen: 6
- Watertanks: 2, totaal 250 liter
- Stahoogte 1,90 m
- Boiler 20 liter
- Waterdruksysteem: hydrofoor en 2 voetpompen (1 voor water uit tanks en 1 voor buitenwater)
- Vuilwatertank 35 liter
Navigatie en communicatie
- Marifoon Standard Horizon GX2200 DCS-VHF met AIS ontvanger en GPS (2015)
- Stuurautomaat Raymarine EV-200 Sail (2016)
- Kompas Plath
- Garmin GPS 128
- GPS repeater NASA Clipper in kuip
- Radar JRC 1000
- Navtex Vecom K41
- Watcheye AIS B Transponder met antenne op hekmast (2015)
- Kaartplotter Raymarine a78 in kuip
- Driekleurenlicht LED (Aqua Signal 34)
- Ankerlicht LED op hekmast
- Wind-, log- en dieptemeter B&G Network
- Laptop met Open CPN en digitale NV Verlag kaarten
- iPad met Navionics
- SSB
Elektra
- 1 startaccu 72ah, Centurion (2016)
- 3 service accu's, Centurion Robustak (2016)
- Walstroomlader Victron Centaur 12/30-3 (2016)
- Victron accumonitor BMV-700
- Victron omvormer 12/1200
- Sterling 80A laadregelaar, zodat de accu's beter (4-traps) geladen worden dan rechtstreeks via de dynamo
- Dynamo Volvo Bukh (2016)
- Zonnepanelen 2 x 300W (2017)
Uitrusting
- Bijboot Quicksilver 240
- Buitenboordmotor 5 PK 2-takt
- Ankerlier Lofrans handmatig
- Cobb bbq
- Steps voor de kids
Reacties
Een reactie posten