Voorbereiding
De voorbereiding duurde bij ons drie en een half jaar. Januari 2014 zetten wij juli 2017 in de agenda, maar voordat we konden vertrekken moest er nog heel wat gedaan en geregeld worden. Hieronder een overzicht van zaken waar we onder andere mee te maken kregen. Eén van de belangrijkste zaken is dat we ons huis verkochten, dat gebeurde uiteindelijk herfst 2016, daarna konden we de echte vertrekkers zaken gaan aanschaffen en installeren zoals zonnepanelen, SSB, etc. Hieronder een (niet complete) lijst van de klussen die moesten worden gedaan.
Klussen:
Aanschaffen
Trainingen
Huisvesting:
School:
Financiën onderweg
Zelf vinden we het altijd reuze interessant om te weten 'waar anderen dat nou van doen' zo'n wereldreis. We geven jullie een kleine kijk in onze financiële keuken.
Onderweg hoopten we rond te kunnen komen met een budget van € 2.500 euro per maand, alles inclusief, dus verzekeringen, onderwijs, eten, drinken, liggeld, inklaring, onderhoud boot. We wisten dat dit krap was en dat was het ook. Ons initiele plan om met een back up spaarpot van 10K thuis te komen mislukte dan ook. We gaven per maand ca. 500 euro extra uit. Dit kwam o.a. doordat we het vaak zonde vonden om niet te genieten van de mooie plekken waar we waarschijnlijk maar 1 keer in ons leven kwamen. Dus aten we vaker buiten de deur, huurden vaker een auto. Ook waren we vrij snel door ons potje onvoorzien (5K) heen ivm enkele reparaties. Ons totale budget inclusief aanschaf van en aanpassingen aan de boot is bij verblijf van 14 maanden ca. 125.000 euro. Voor alleen de boot zit daar grofweg 80K in (40K voor aanschaf en nog eens 40K voor aanpassingen voor de reis). Wil je meer tot in detail weten over onze budgettering, neem dan gerust contact met ons op. We delen onze ervaring graag.
We dachten onderweg wat inkomsten uit de verhuur van onze woning te halen, maar in de praktijk viel het toch tegen wat je daarvan overhoudt. De koelkast en oven gingen onderweg kapot en daarmee was de meeste winst alweer verdwenen. Ook stond een jaar lang onderhoud stil, dus dat moet je het jaar daarna inhalen. Geen spannende dingen, maar de 500 euro per maand die we overhielden ging daar wel aan op.
Sparen
Klussen:
- Elektra
- installatie opschonen/vernieuwen
- verlichting binnen vervangen door led ✅
- verlichting buiten vervangen door led (ankerlicht en toplicht) ✅
- accu capaciteit uitbreiden van 210 naar 315 ah ✅
- Sterling laadregelaar installeren om accu's beter te laden op de motor ✅
- keuze maken en installeren zonne/wind energie: gekozen voor alleen zon ✅
- omvormer inbouwen ✅
- Wegneembare Kotterstag laten installeren bij Tuned Rigs ✅
- Verstaging laten vervangen bij Tuned Rigs ✅
- Zeerailing vervangen ✅
- Motor
- motorsteunen vervangen ✅
- Nieuwe dynamo ivm Sterling laadregelaar ✅
- Nieuwe stuurautomaat (Raymarine EV-200 sail) inbouwen ✅
- Boot van binnen lakken - in progress
- Extra watertank in de punt plaatsen ✅
- Vleugel/achterbrug van RVS laten maken waar zonnepanelen op gemonteerd kunnen worden en waar ook davits (twee 'armen' waar ons bijbootje in kan hangen) aan vast zitten ✅
- en nog veel meer ........
Aanschaffen
- Reddingsvlot: in maart 2016 een Sea-Safe ISO 9650-1 6 persoons in container aangeschaft ✅
- Epirb (noodbaken) ✅
- SSB (korte golf zender/ontvanger) ✅ Nu nog inbouwen :-)
- Satelliet telefoon/communicatie (aangeschaft juli 2017 t.b.v. onze reis naar Zweden) ✅
- ankergerei optimaliseren (anker en ketting), Rocna 20kg en 60 meter G40 8mm ketting aangeschaft ✅
- AIS ontvanger/zender installeren (door AIS kunnen je (vaar)gegevens van andere boten zien als zij een AIS zender aan boord hebben en jij een ontvanger, dit kan helpen om aanvaringen te voorkomen): in maart 2016 een Watcheye B AIS transponder aangeschaft ✅
- Windvaanstuurinrichting installeren (we kunnen natuurlijk niet altijd zelf sturen, deze windvaan houdt de koers van de boot ten opzichte van de wind vast). Na lang twijfelen in maart 2017 de windvaan van de Mero gekocht! ✅
- Stuurautomaat: in december 2015 een Raymarine EVO-200 Sailpack aangeschaft en deze begin 2016 laten inbouwen ✅
- Zonnepanelen ✅
- Zee-anker voor als het gaat stormen ✅
- Bimini laten maken en installeren (zeil boven de kuip tegen de zon)
- Uitgebreide scheepsapotheek ✅
- en nog veel meer ....
Trainingen
- EHBO ✅
- SRC ✅
- Zendamateur (i.v.m. SSB)
- Survival op zee ✅
Huisvesting:
- Verkoop huidige woning - http://www.funda.nl/koop/huizen/huis-49856262-gravin-gertrude-37/ ✅
- Nieuw (goedkoper) huis kopen ✅
- Verhuur nieuwe woning vanaf augustus 2017 (Spui 6 in Huizen). Heb je interesse, of ken je iemand die interesse heeft in tijdelijk huur van onze woning (augustu 2017 t/m augustus 2018) vraag naar de mogelijkheden - http://www.funda.nl/huur/huizen/huis-85564978-spui-6/
School:
- Contact opnemen met basisschool van kinderen voor samenwerking ✅
- inentingen checken en inplannen bij GGD ✅
- medicijnlijst via RMD (Radio Medische Dienst) opvragen ✅
Financiën onderweg
Zelf vinden we het altijd reuze interessant om te weten 'waar anderen dat nou van doen' zo'n wereldreis. We geven jullie een kleine kijk in onze financiële keuken.
Eén van de belangrijkste bronnen van inkomsten zat vast in ons huis, daarin hebben we jaren lang gespaard en dat geld wilden we gebruiken voor de reis. Daarom was het voor ons belangrijk ons huis te verkopen. Tegen een flink bedrag verhuren, bijv. aan expats, zou ook een optie kunnen zijn, maar dat willen we niet om diverse redenen: verhuren is toch onzeker en we wilden niet ergens aan de andere kant van de oceaan ineens zonder inkomsten komen te zitten, verder wilden we na terugkomst goedkoper kunnen wonen, omdat we niet weten wat onze inkomsten dan zullen zijn.
Onderweg hoopten we rond te kunnen komen met een budget van € 2.500 euro per maand, alles inclusief, dus verzekeringen, onderwijs, eten, drinken, liggeld, inklaring, onderhoud boot. We wisten dat dit krap was en dat was het ook. Ons initiele plan om met een back up spaarpot van 10K thuis te komen mislukte dan ook. We gaven per maand ca. 500 euro extra uit. Dit kwam o.a. doordat we het vaak zonde vonden om niet te genieten van de mooie plekken waar we waarschijnlijk maar 1 keer in ons leven kwamen. Dus aten we vaker buiten de deur, huurden vaker een auto. Ook waren we vrij snel door ons potje onvoorzien (5K) heen ivm enkele reparaties. Ons totale budget inclusief aanschaf van en aanpassingen aan de boot is bij verblijf van 14 maanden ca. 125.000 euro. Voor alleen de boot zit daar grofweg 80K in (40K voor aanschaf en nog eens 40K voor aanpassingen voor de reis). Wil je meer tot in detail weten over onze budgettering, neem dan gerust contact met ons op. We delen onze ervaring graag.
We dachten onderweg wat inkomsten uit de verhuur van onze woning te halen, maar in de praktijk viel het toch tegen wat je daarvan overhoudt. De koelkast en oven gingen onderweg kapot en daarmee was de meeste winst alweer verdwenen. Ook stond een jaar lang onderhoud stil, dus dat moet je het jaar daarna inhalen. Geen spannende dingen, maar de 500 euro per maand die we overhielden ging daar wel aan op.
Sparen
Vanaf het moment dat we besloten deze reis te gaan maken (januari 2014), proberen we met onze 2 inkomens zo hard mogelijk te sparen, zodat we juli 2017 kunnen vertrekken. Al dit spaargeld gaat eigenlijk niet in de spaarpot, maar linea recta naar onze boot. In eerste instantie ging bijna onze hele spaarrekening leeg voor de aanschaf van onze nieuwe boot. Verder vernieuwden we langzaamaan belangrijke onderdelen zoals verstaging, stuurautomaat, etc. Zodra er weer wat geld op de bank staat, komt er weer een aanschaf of klus uit de hoge hoed en poef, weg geld.
We probeerden in ieder geval onze overige uitgaven zo laag mogelijk te houden, alleen noodzakelijke dingen aan te schaffen en zo min mogelijk horeca te bezoeken (blijft moeilijk voor ons...). En echt grote uitgaven zoals concerten, dure cadeaus, wintersport, etc. deden we al die tijd niet of zo min mogelijk. En we hadden een belangrijke richtlijn, áls we geld uitgeven, dan is dat aan iets wat we met of voor elkaar doen, niet ieder afzonderlijk. Het was af en toe offers brengen en keuzes maken, maar ook hebben we geleerd dat we erg leuke dingen kunnen doen die relatief weinig kosten, zoals (bijna) gratis speeltuinen, vrienden uitnodigen voor een borrel en daarbij aangeven dat iedereen even wat te (eten en) drinken mee neemt, zo doen we nu eigenlijk misschien wel vaker leuke dingen en kost het minder. The American Party is back!
Route/bestemmingen:
We hadden 13 maanden de tijd en wilden in die tijd zoveel mogelijk zien, maar ook optimaal genieten. Dat werd een uitdaging dus. De eerste helft van de route was bekend en staat redelijk vast ivm heersende winden. Van juli tot november varen we via Engeland, Spanje, Portugal, Marokko en de Canarische Eilanden naar de Kaapverden. Van daaruit in december de Atlantische Oceaan over naar Suriname (dit kan niet eerder ivm orkaanseizoen). Daar aan de overkant wilden we zoveel mogelijk zien, een mix tussen cultuur en mooie eilanden en stranden. De exacte route aan de overkant was nog niet zeker, maar voor de exacte route aan de overkant hebben we straks een half jaar om te puzzelen. Mei was het moment om de terugweg in te zetten (ivm start orkaanseizoen in juni) via , Azoren en Engeland, zodat we augustus 2018 weer terug in Nederland waren. We schreven hier ook een blog over, lees hier. De geplande route kwam redelijk overeen. Door reparatie verdween Marokko van de lijst en deden we in het Caribisch gebied minder eilanden aan dan gepland. Dit kwam omdat we er al gaande weg achter kwamen dat we het fijner vonden om ergens langere tijd te zijn (minimaal 1 a 2 weken), dan overal na 3 dagen weer weg te gaan. We werden daar al vrij snel tijdens de reis toe gedwongen ivm reparaties aan de boot. Eerst irriteerde ons dat, maar algaande werd het ons duidelijk dat we dit juist nodig hadden en dat we daardoor optimaal van die bestemmingen konden genieten, we leerden de bakker kennen, wisten de weg naar de supermarkt, kenden de beste terrasjes, etc. Dat maakt reizen voor ons leuk: even deel uitmaken van een nieuwe omgeving!
We probeerden in ieder geval onze overige uitgaven zo laag mogelijk te houden, alleen noodzakelijke dingen aan te schaffen en zo min mogelijk horeca te bezoeken (blijft moeilijk voor ons...). En echt grote uitgaven zoals concerten, dure cadeaus, wintersport, etc. deden we al die tijd niet of zo min mogelijk. En we hadden een belangrijke richtlijn, áls we geld uitgeven, dan is dat aan iets wat we met of voor elkaar doen, niet ieder afzonderlijk. Het was af en toe offers brengen en keuzes maken, maar ook hebben we geleerd dat we erg leuke dingen kunnen doen die relatief weinig kosten, zoals (bijna) gratis speeltuinen, vrienden uitnodigen voor een borrel en daarbij aangeven dat iedereen even wat te (eten en) drinken mee neemt, zo doen we nu eigenlijk misschien wel vaker leuke dingen en kost het minder. The American Party is back!
Route/bestemmingen:
We hadden 13 maanden de tijd en wilden in die tijd zoveel mogelijk zien, maar ook optimaal genieten. Dat werd een uitdaging dus. De eerste helft van de route was bekend en staat redelijk vast ivm heersende winden. Van juli tot november varen we via Engeland, Spanje, Portugal, Marokko en de Canarische Eilanden naar de Kaapverden. Van daaruit in december de Atlantische Oceaan over naar Suriname (dit kan niet eerder ivm orkaanseizoen). Daar aan de overkant wilden we zoveel mogelijk zien, een mix tussen cultuur en mooie eilanden en stranden. De exacte route aan de overkant was nog niet zeker, maar voor de exacte route aan de overkant hebben we straks een half jaar om te puzzelen. Mei was het moment om de terugweg in te zetten (ivm start orkaanseizoen in juni) via , Azoren en Engeland, zodat we augustus 2018 weer terug in Nederland waren. We schreven hier ook een blog over, lees hier. De geplande route kwam redelijk overeen. Door reparatie verdween Marokko van de lijst en deden we in het Caribisch gebied minder eilanden aan dan gepland. Dit kwam omdat we er al gaande weg achter kwamen dat we het fijner vonden om ergens langere tijd te zijn (minimaal 1 a 2 weken), dan overal na 3 dagen weer weg te gaan. We werden daar al vrij snel tijdens de reis toe gedwongen ivm reparaties aan de boot. Eerst irriteerde ons dat, maar algaande werd het ons duidelijk dat we dit juist nodig hadden en dat we daardoor optimaal van die bestemmingen konden genieten, we leerden de bakker kennen, wisten de weg naar de supermarkt, kenden de beste terrasjes, etc. Dat maakt reizen voor ons leuk: even deel uitmaken van een nieuwe omgeving!
Reacties
Een reactie posten